De bekkenbodem: Voelen we die eigenlijk wel?
Stel je bent dit artikel aan het lezen en zou moeten beschrijven hoe je nu zit. Zit je onderuitgezakt, helemaal rechtop, op je lage rug, zitbeenknobbels of met je benen over elkaar of juist niet? Misschien heb je daar nog nooit zo bewust over nagedacht. Dat is ook niet zo gek, want onze hersenen zijn zo aangelegd dat we minder voelen met ons zitvlak dan bijvoorbeeld met onze handen en voeten.

Mocht je in de gelegenheid zijn en benieuwd zijn waar die bekkenbodem nu eigenlijk zit, ga dan eens zitten op een stoel en plaats je handen onder je billen. Op je zitbeenknobbels. Blijf even 10 seconden zitten en haal vervolgens je handen één voor één weg. Voel je dat je iets dieper bent gezakt in de stoel? Dat is dus het gebied waar de bekkenbodem zit.

Over het algemeen zijn we dus niet zo bewust van onze bekkenbodem, we beschrijven het meestal als het stuk dat tussen je zitbeenknobbel en schaambot.
Omdat het gedeelte niet zo goed geïnnerveerd is, kan het voorkomen dat wanneer je klachten hebt aan de lage rug of heup dit in relatie staat met de bekkenbodem.

Anatomie les
In je onderbuik vind je onder andere de blaas en darmen. Bij mannen zit er nog een prostaat en bij de vrouwen een baarmoeder. Om dit op zijn plek te houden is er de bekkenbodem.
Als ik die zou moeten beschrijven zou het gaan om de volgende spieren; bulbospongiosus, bulbocavernosus, puborectalis, pubococcygeus en vergeet vooral niet de passieve structuren zoals het ligamentum sacro-iliacale-dorsale-longum. Juist, hier snap je misschien helemaal niks van. Pak er maar eens een anatomieboek bij dan wordt het al snel inzichtelijker.
Als je alleen kijkt naar de spieren dan zorgen zij dus voor het dragen van de organen, Bij het ontlasten en plassen zorgen ze voor het openen en sluiten. Daarnaast spelen ze een rol bij onze seksuele activiteiten en de mogelijke gevolgen daarvan. Voor de mannen het verwekken en de vrouwen het baren van een baby.

Leuke weetjes over de bekkenbodem:
Er wordt geadviseerd om tussen de 1,5 tot 2 liter per dag te drinken. Dit zorgt ervoor dat afvalstoffen kunnen worden afgevoerd en ontlasting niet te hard wordt;
De exacte hoeveelheid vochtinname hangt af van je gewicht;
Gemiddeld gaat men om de 2 á 3 uur naar de wc om te plassen;
Koffie, thee en light-producten kunnen bij sommige mensen de blaaswand prikkelen waardoor zij sneller het gevoel hebben dat ze moet plassen;
Een blaas kan oprekken tot zo’n 800-1000ml (dat is dus 1 liter!);
Een plas is meestal tussen de 300 – 500 ml;
De blaas is een spier, maar deze kunnen we niet bewust besturen;
We kunnen wel bewust onze bekkenbodem ontspannen en aanspannen, zodat we de plas kunnen ophouden of juist laten gaan;
De bekkenbodemspieren werken samen met de buikspieren en het diafragma;
Het innemen van vezels heeft effect heeft op de consistentie van je ontlasting;
Aangezien het 24-48 uur duurt voordat voeding verteerd is, is de spijsvertering eigenlijk altijd gaande;
Als je moeite hebt met ontlasten is het soms fijn om je voeten hoger neer te zetten (op een krukje bijvoorbeeld).

Er zit in je rectum een soort gevoel-lijn die voelt of je een windje moet laten of er ontlasting aan komt.