Heb je je wel eens afgevraagd waarom iemand een hogere pijngrens heeft dan iemand anders? En waarom voelen wij eigenlijk pijn? Kun je pijn ook uitschakelen?

Waarom voelen wij pijn?
Je ervaart pijn als het brein een signaal ontvangt dat duidt op mogelijke schade of gevaar. Bij het verbranden van je vingers aan een hete pan doet pijn. Het brein waarschuwt: “voorzichtig, dit kan schade veroorzaken”.
Op het moment dat je de hete pan aanraakt wordt de pijnprikkel doorgegeven aan het brein. Tijdens het doorgeven van deze prikkel zijn er andere zenuwvezels die proberen de pijn te remmen. Het remmen van de pijn kun je in zekere maten zelf controleren.
Stel je krijgt een injectie: Wanneer je je heel erg gaat focussen op de naald en dat het pijn gaat doen , zul je veel meer pijn ervaren dan wanneer je afleiding zoekt door bijvoorbeeld ergens anders naar te kijken of in je hoofd aan iets heel anders denkt.
Je hebt er vast wel eens van gehoord; mensen die over gloeiend heten kolen lopen. Nou het kan echt! Dit heeft ook te maken met het verleggen van de pijn. Als je je goed genoeg concentreert (dus juist denkt: Ik voel GEEN pijn of juist gefocust bent op de plek waar je heen loopt) zul je geen pijn ervaren. Het kan echter wel voorkomen dat daarna blaren onder de voeten ontstaan. Dit komt omdat er geen sprake is van pijngewaarwording maar wèl van weefselschade. De blaren kunnen pijn doen, dit noemen we pijnbeleving. In hoeverre we deze pijn beleven is afhankelijk van meerdere factoren. Topsporters en militairen zijn bijvoorbeeld getraind om pijnprikkels te controleren of zelfs te negeren, maar wanneer iemand zich niet goed voelt en niet lekker in zijn/haar vel zit is iemand gevoeliger voor prikkels en dus ook voor het ervaren van pijn.

Verschillende soorten pijn
Bij het optreden van weefselschade(bijvoorbeeld door het zwikken van de enkel) is er sprake van nociceptieve pijn. Dit wordt vaak waargenomen als een stekende pijn en zal zich later uiten als een zeurend/blauwe plekken gevoel.
Bij neuropatische pijn spreken we over een beschadiging aan een zenuw. Dit geeft vaak tintelende en scherpe pijnklachten.
Vasculaire pijn betekent pijn aan de bloedvaten. Dit wordt door mensen vaak geïnterpreteerd als een slapend gevoel.

Waar komt de pijn vandaan?
Soms is er ook spraken van uitstralende pijn. De pijn die wordt ervaren op een bepaalde plek heeft in dit geval een andere oorsprong. Soms komen mensen met nekklachten bij de fysiotherapeut. In sommige gevallen wordt de oorsprong van de klachten gevonden in de schouderspieren. Dit heeft te maken met het verloop van een spier.

Gevoeligheid van het lichaam
Sommige plekken in ons lichaam zijn gevoeliger dan andere. Dit kan te maken hebben met de hoeveelheid en ligging van de zenuwen of bloedbanen. Wanneer zenuwbanen of bloedvaten dicht op het huidoppervlakte liggen, kunnen ze makkelijker het gevoel meten en zo sneller signalen door geven aan het brein. In je vingertoppen en lippen lopen bijvoorbeeld meer banen dan op je schouderblad. Het kan ook voorkomen dat mensen spreken over en ‘zwakke plek’. Als iemand bijvoorbeeld door de rug is gegaan of het sleutelbeen heeft gebroken wordt dit door het brein opgeslagen als een klein trauma. Wanneer iemand weer een verkeerde beweging maakt wordt deze prikkel gekoppeld aan het trauma en herkent. Het brein geeft als het waren een extra waarschuwing. Dit is niet altijd terecht, vaak is er geen sprake meer van een nociceptieve prikkel, maar is er wel sprake van een pijngewaarwording.